سن جهان ۲۷ میلیارد سال است، نه ۱۳ میلیارد سال

سن جهان ۲۷ میلیارد سال است، نه ۱۳ میلیارد سال

پروفسور باتجربه فیزیک دانشگاه اتاوا در مطالعه اخیرش، به این نکته اشاره‌کرده که شاید برای توضیح عملکرد کیهان نیازی به ماده تاریک یا انرژی تاریک نباشد و همین این ادعای جسورانه، توجه سران جامعه علمی را به خود جلب کرده است.

سن جهان ۲۷ میلیارد سال است، نه ۱۳ میلیارد سال

غزال زیاری: کائنات همیشه اسرار بی‌شماری دارد که کنجکاوی ما را برمی‌انگیزد. طبق آنچه تا امروز درک کرده‌ایم، تاروپود کیهان شامل سه جزء اصلی است: ماده عادی، انرژی تاریک و ماده تاریک.

هرچند که حالا تحقیقات جدیدی این مدل تثبیت‌شده را به چالش کشیده است.

راجندرا گوپتا، پروفسور باتجربه فیزیک دانشگاه اتاوا یکی از افرادی است که از زیر سؤال بردن مباحث هراسی ندارد و بعد از سال‌ها تحقیق قصد دارد تا درک ما از جهان را متزلزل کند. او در مطالعه اخیرش، به این نکته اشاره‌کرده که شاید برای توضیح عملکرد کیهان نیازی به ماده تاریک یا انرژی تاریک نباشد و همین این ادعای جسورانه، توجه سران جامعه علمی را به خود جلب کرده است.
نور خسته” و نظریه CCC

هسته اصلی تحقیقات گوپتا بر پایه مدلی است که از ترکیب دو نظریه به‌دست‌آمده: ثابت‌های جفت متغیر (CCC) و “نور خسته” (TL).

ما همیشه یاد گرفته‌ایم که ثابت‌های بنیادی طبیعت (مثل سرعت نور یا بار یک الکترون) بدون تغییر هستند؛ اما اگر درنهایت این‌گونه نباشد چه؟ نظریه CCC نشان می‌دهد که این ثابت‌ها ممکن است در سراسر جهان متفاوت باشند. اگر این‌طور باشد، ممکن است درک ما را از همه‌چیز، از کوچک‌ترین ذرات تا بزرگ‌ترین کهکشان‌ها تغییر کند.

در ادامه، ایده “نور خسته” مطرح است. به شکل معمول، ما فکر می‌کنیم که انتقال‌به‌سرخ نور از کهکشان‌های دور (راهی که نور به طول‌موج‌های طولانی‌تر و قرمزتر کشیده می‌شود) به این دلیل است که جهان در حال انبساط است؛ اما مدل نور خسته، برداشت متفاوتی ارائه می‌دهد: شاید نور در فواصل بسیار زیاد، انرژی‌اش را از دست بدهد و همین اتلاف انرژی، بدون نیاز به انبساط جهان باعث انتقال‌به‌سرخ می‌شود.

حالا وقتی این دو نظریه را کنار هم قرار دهیم چه اتفاقی می‌افتد؟ هدف مدل CCC+TL، ارائه چارچوبی جدید برای درک پدیده‌های کیهانی است. با در نظر گرفتن اینکه ثابت‌ها ممکن است تغییر کنند و نور در طول زمان، انرژی‌اش را از دست بدهد، این مدل توضیحات جایگزینی برای مشاهداتی که دهه‌هاست دانشمندان را متحیر کرده، ارائه می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید